A mai trecut un Bac. La fel, sau mai rau decat cel de anul trecut.
Normal, primele reactii sunt, fara exceptie, cautari de vinovati pentru procentul modest de promovabilitate.
Voi incerca sa fac aici, o analiza exhaustiva a tuturor vinovatilor, fara, insa, sa arunc pisica in vreo curte.
MINISTER: Cineva, acolo sus, n-are nici cea mai vaga idee de modul in care se formuleaza niste subiecte. Cineva e destul de sadic incat sa formuleze un subiect in asa fel incat bietul elev, macinat de teama si de emotii, sa nu priceapa despre ce-i vorba. Pe principiul "las' ca le-aratam noi lor!"
Tot cineva (la plural), care n-are nicio legatura cu munca la catedra si cu nivelul intelectual al elevilor, a cacat programe care cuprind notiuni complet inutile in contextul CULTURII GENERALE, notiuni pe care, cei care vor sa mearga mai departe pe un anumit domeniu le vor studia in facultate.
Auzeam azi o eleva spunand ca e fericita ca a luat note mari la romana, istorie si logica, in conditiile in care ea voia sa dea admitere la medicina. Ce-are sula cu prefectura???
PROFESORI: In capul lor se sparg, de obicei, toate oalele. Nu se gandeste chiar nimeni ca eu, ca profesor, ii dau elevului toate informatiile de care dispun, ii dau teme, il intreb daca a inteles ce i-am explicat, dar nu am nicio posibilitate sa-i bag toate astea in cap, cu forta. Eu, profesorul, sunt obligat sa fac ore suplimentare de pregatire, NEPLATITE. Culmea e ca tot eu, profesorul, sunt facut de tot rahatul daca elevii nu vor sa participe la aceste ore (obligatorii doar pentru mine, nu si pentru ei).
ELEVI: Considera mersul la scoala ca pe o corvoada sau ca pe o concesie facuta parintilor. Considera ca prezenta la scoala e necesara si SUFICIENTA pentru a trece clasa, a-si lua examenele, pentru a-si putea castiga masina facuta cadou de tati la absolvire.
Aceiasi elevi isi vad parintii chinuindu-se cu cate doua slujbe pentru a se putea descurca, slujbe care n-au nici in clin, nici in maneca cu studiile pe care le-au facut PE BUNE. Aceiasi elevi, cand deschid televizorul, vad analfabeti gen Becali sau Vanghelie "care este" intorcand banii cu lopata, in conditiile in care au cam doua clase mai mult ca trenul. Ca sa nu mai mai discutam de modelele gen "tzatze, buci si silicoane" care trolleaza toate canalele de televiziune si care, datorita susnumitelor dotari (ca altele n-au), au tot ce-si doresc.
Asa incat, generatii intregi de elevi nu au absolut nicio motivatie sa invete, sa studieze mai departe, sa arate ca au mai mult de un neuron si ca sunt capabili sa rastoarne lumea. Ganditi-va numai cat de frustrant poate fi sa fii, in martie, olimpic international, medaliat cu aur pe cine stie ce coclauri si sa ti se spuna ca vei primi o recompensa...in noiembrie.
Acesti elevi, cand aveau 14-15 ani, au ales, mai mult sau mai putin in cunostinta de cauza, niste profile la licee. Logic, normal si natural, in patru ani de liceu, au avut tot timpul sa hotarasca ce anume vor sa faca mai departe. De ce sa-i obligi sa sustina un bacalaureat pe un profil care, in mare majoritate, nu-i mai reprezinta? De ce nu incercam sa-i intrebam, cand sunt in ultimul an de liceu: "-mai Gicuta, la ce facultate vrei tu sa mergi?" si sa-l programam sa dea bac-ul la materiile care ii vor fi necesare la facultatea cu pricina, chiar daca Gicuta, cu patru ani in urma, cand tot ce avea pene se si manca, alesese cine stie ce profil fara vreo legatura. De ce cei care "clocesc" programele scolare nu le adapteaza nivelului de intelegere al copiilor?
Eu, ca profesor, daca vreau (si trebuie) sa respect programa, trebuie sa folosesc notiuni absolut absconse pentru elevii carora ma adresez. Deci, vin si zic: cui prodest?
PARINTI: Se impart in doua categorii:
Prima: Parinti cu studii, cu situatie materiala buna si foarte buna, care muncesc zi-lumina si care nu au timp/chef/dispozitie sa discute cu copiii lor. Sunt acei parinti care le ofera copiilor absolut orice acestia isi doresc, invatandu-i astfel, ca nu e nevoie decat sa deschizi gura ca sa obtii ce vrei. Copiii cu astfel de parinti sunt educati pe principiul ca pot avea orice fara sa miste un deget, ca tati poate rezolva orice problema si ca ei nu au absolut nicio indatorire, ci doar drepturi cat cuprinde.
A doua categorie este aceea a parintilor care muncesc din greu prin cele strainatati, care si-au lasat copiii in grija unor rude de a saptea spita si care considera ca, odata iesit copilul pe poarta, nu mai au nicio responsabilitate; scoala este cea care trebuie sa tina loc de mama, de tata, de psiholog, de consilier. Sunt acei parinti care declara cu nonsalanta ca "nu stiu ce sa mai faca cu plodul, ca nu se pot intelege cu el".
Vina pentru rezultatele dezastruoase se imparte. E drept, in procente diferite. E clar, insa, ca sistemul scartaie din toate incheieturile, ca lucrurile pot si trebuie sa fie analizate si indreptate.
Faptul ca, in 22 de ani, am avut ministri cat sa umplem cu ei o clasa pregatitoare, nu ne ajuta cu nimic.
Sistemul de educatie nu este un sistem ale carui rezultate se vad de azi pe maine.
Cineva ar trebui sa-si asume responsabilitatea crearii unui sistem si apoi, noi toti trebuie sa asteptam cel putin 20 de ani pentru a vedea roadele acestui sistem.
Din pacate, fiecare ministru de pana acum a vrut sa intre in istorie cu cate o modificare radicala a sistemului. Din pacate, majoritatea nu a reusit decat sa completeze lista legilor lui Murphy.
Incerc sa-mi dau cu parerea despre diverse chestii de care ne lovim cu totii zilnic. Despre chestii care ne macina, ne bucura (ca or mai fi si de-alea). Nu am pretentia sa ating toate subiectele fierbinti. Daca mai aveti si voi altele, nu ezitati sa le postati.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Dacii liberi
Dacii liberi nu se dezmint niciodată. Dacii liberi au așteptat un an întreg concediul și îl vor fructifica la maximum, indiferent. Indifer...
-
Urmarind, in ultimele zile, feluritele emisiuni televizate dedicate evenimentului -major, de altfel- pe numele lui "Referendum", a...
-
In lumea în care trăim, par să se amestece două povești. Cea a băiatului care tot striga că vin lupii care nu vin și cea a drobului de sar...
-
Dacii liberi nu se dezmint niciodată. Dacii liberi au așteptat un an întreg concediul și îl vor fructifica la maximum, indiferent. Indifer...
6 comentarii:
De fapt, de vină sunt legile care nu permit ca unor oameni să li se taie scârbavnicul mădular întru veşnica lui nefolosinţă. Nu oricine ar trebui să-şi împrăştie genele prin lume mai ceva ca diareea prin budă. Să nu ştii ce i se părea lui Mişu Eminescu despre lume sau despre ce domn e vorba într-un text despre Mircea cel Bătrân nu dovedeşte decât folosirea necorespunzătoare a organelor din dotare de către părinţi, sub influenţa unor cantităţi impresionante de Săniuţa.
Ati punctat cam toate problemele care exista. Felicitari!
Totusi, in calitate de elev si actual licentiat in Informatica la FMI Unibuc nu pot decat sa spun ca vina principala este a profesorilor. De ce crede asta? Pai, hai sa analizam putin situatia:
1. Ministerul Educatiei este condus de oameni incompetenti incapabili sa faca un sistem de invatamant echilibrat, deci nu se poate astepta la o schimbare prea curand mai ales cu actualul ministru care a fost pana acum dpmdv cel mai slab ministru al educatiei.
2. Majoritatea parintilor sunt din pacate oameni fara studii/capacitate intelectuala prea mare deci la ce sa va astepti in educarea propriilor copii?
3. Elevii din cauza societatii si parintilor enumerati mai sus au ajuns sa nu le pese de scoala. Si cum procentajul celor cu o capacitate peste medie repr mai putin de 30% atunci este clar ca majoritatea n-au cum sa reuseasca singuri.
Si deci cine mai ramane? Exact, profesorul, care ar trebui sa aiba atat cunostinte specifice materiei sale cat si cunostinte psiho-pedagogice. Din pacate, dupa cum se vede majoritatea profesorilor duc lipsa de cele din urma fie ca au tocit la facultate materia respectiva fara s-o inteleaga prea bine fie din cauza unui dezinteres total "ca doar ce vreti mai mult pentru un salariu de 900 RON"(de parca toti ar avea acelasi salariu). Pai domnilor profesori, nu ati vrut sa deveniti profesorilor din cauza inclinatiei catre aceasta meserie? Se pare ca nu, se vede ca majoritatea ati devenit profesori doar pt ca nu ati fost in stare sa gasiti ceva mai bun!
Vlad, când intri chiţăind de foame într-o clasă de 30 de elevi, împărţiţi în cocalari, retardaţi, miserupişti, troli şi vreo doi copii deştepţi poţi să fii tu şi neam de Freud, că tot n-ai cum să-i înveţi pe toţi materie. Şi contează şi înclinaţia elevilor. Uite, eu am avut profi foarte buni de matematică, dar tot paralel cu materia sunt pentru că îmi fute creierii. Pot să recunosc că e vina mea, nu am matematica în gene. Şi, revenind la profesori, eu sunt student în anul II la Istorie, deci fac şi modulul psihopedagogic. Ar trebui să învăţ meseria de profesor, dar, de fapt, frec, glorios, hectare de mentă, pentru că nimic din toate rahaturile teoretice despre Piaget, Pestalozzi sau alţi teoreticieni nu mă pregăteşte pentru momentul în care aş putea să mă trezesc faţă-n faţă cu o clasă de puradei. Zici că ai licenţă... Nu ai făcut modulul respectiv? Şi, dacă l-ai făcut, te simţi în stare să fii prof?
Sunt deacord cu VLAD.Si eu fac parte din categ parintilor cu studii sup care muncesc non stop dar nu ofera copiilor lux pt ca noi am plecat de jos si stim ce inseamna si cat conteaza in educatie sa cunosti greutatile.Si eu analizez mereu societatea in continua degradare si nu stiu incotro sa imi trimit copii.Si eu cred ca cei mai vinovati in general pentru distrugerea societatii sunt PROFESORII.Ei au facut din invatamant o afacere cu diplome,ei au pus atestate in mana unor nulitati care au ajuns cu bani in ministere si acum fac legi si isi bat joc de noi toti.Eu in 89 cant terminam liceul aveam orele de dirigentie pe care nu le uit niciodata.O diriginta de un caracter deosebit GAINA MARCELIA ne preda ore de demnitate, sacrificiu ,educatie,sanatate,etc.Acum nu mai exista nici ora nici tipul de profesor.MA uit cu groaza la cadrele didactice care au umplut azi aceeasi cancelarie:fosti elevi mediocri,care copiau si se exprimau agramat acum predau desi nu pot sa isi impuna deloc respect in fata elevilor si probabil se victimizeaza si dau vina pe parinti.Acestia sunt partinici cu elevii in functie de parinti.Fac totul pentru a aduce copii la ore in particular.TOTUL PT BANI!Copii:in rural peste jumatate dintr-o clasa apartin familiilor defavorizate care nu pot trai decat la limita subsistentei deci ce activitati poti face cu ei?Avem aceasta situatie de ani.Nimeni nu ia atitudine.In fata mizeriilor din politic am invitat prieteni profesori sa ia atitudine si mi s-a spus" eu o sa am probleme la servici>>>>"deci ce le poti cere Elevilor cand primesc lectii de lasitate?Putinilor profesori adevarati tot respectul!In aceasta societate construita deja NU MAI PUTETI FACE NIMIC!
Amaranth, frate, eu n-am zis ca profesorii trebuie sa aiba acum o rata de succes de 100%, dar cu siguranta daca ar fi pregatiti/si-ar face treaba cum trebuie atunci pun pariu ca diferenta s-ar vedea clar. Daca ar determina macar jumatate din cocalari sa invete de un 5-6 solid ar fi un mare pas.
Bravo tie daca vrei sa ajungi profesor, sper sa n-ajungi si tu un fricos ca majoritatea profesorilor d-acum care le "tremura chilotii" la inrweventia oricarui parinte sau director care se crede smecher. Eu unul, n-am inclinatia asta, dar chiar daca as fi avut-o tot n-as avea de gand sa intru in invatamant pana cand toti profesorii actuali nu dau examen de titularizare din nou sa arate cat de "tari" sunt!
Bafta si daca vrei sa cunosti mai multe despre gandirea umana cauta carti de Freud si Jung, pun pariu ca ai ce-nvata! ;)
Fiecare dintre multii ministri care s-au perindat pe la Educatie a vrut sa lase cate ceva in urma. Recte, cate o idee "luminoasa" care, insa, trebuia aplicata dupa ureche, neexistand niciun fel de norme de aplicare. Ceva gen "uite ce mi-a cacat mie mintea: ia aplicati voi chestia asta!"
Cum naiba sa determini un copil sa citeasca in conditiile in care pretul unei carti bune ar hrani timp de vreo 4-5 zile o familie cu 4 membri?
Cum sa determini un copil sa invete cand li se baga sistematic, in cap, ideea ca ei au NUMAI drepturi si niciun fel de obligatie, iar profesorul nu are niciun mijloc de constrangere?
Vlad, incearca sa te pui in situatia unui profesor care, incercand din rasputeri si cu TOATE mijloacele sa ajute un copil sa ia un amarat de 5, primeste raspunsul "puneti-mi 2! Nu-mi pasa!"
Incearca sa-ti imaginezi cum e sa fii la discretia unui director numit politic a carui grija primordiala este ca toate cosurile de gunoi din clase sa aiba capac!
Trimiteți un comentariu